FINESTRA OBERTA DE L’EMT DE SILLA: DIARI DE TREBALL 8

02/11/2020

DIARI DE TREBALL 8

A l’entrenament de hui, treballem en grups de tres persones i plantegem una seqüencia de moviments per a memoritzar. Cada participant fa una proposta de moviment fins arribar a vuit. La repetim fins adquirir una partitura comú a tots tres. Treballem amb el següent grup i fem el mateix…

Exemple 1: 1. Pas endavant, 2. Flexió de cames, 3. i 4. Estirem braços en contra direccions, 5. Peu esquerre a esquerra al mateix temps que obrim els braços en creu, 6. Estirem les cames i juntem els braços dalt, 7. Obrim cames i braços en creu, i 8 Braços davant nostre.

Exemple 2: 1. Peu i pes cap a la dreta espentant davant amb el braç esquerre, 2. Gir amb el peu esquerre cap a la esquerra i colp de puny, 3. i 4. Peu esquerre darrere, els braços giren per damunt del cap i espentem davant, 5. Ens preparem juntant els peus, 6. Fem un salt, 7. Amb caiguda mitja juntem mans i removem en cercle cap a la esquerra, i 8. Creuen els braços dalt i els baixem al temps que tanquem cames.

Després estirem i fem una roda d’energia. Treballem amb l’exercici. “si jo dic 45, tu dius 44”.

Seguim amb la màscara neutra treballant en dos grups a l’escenari.

Primer proposem crear una composició de figures amb forma d’animal.

Després marquem la partitura d’agafar cinc pomes d’un arbre.

Augmentem l’expressivitat del cos incloent els braços.

Acabem llegint amb l’entonació adequada el monòleg de Mariana.

FINESTRA OBERTA DE L’EMT DE SILLA: DIARI DE TREBALL 7

28/10/2020

DIARI DE TREBALL 7

A l’entrenament, tenim en conte allò que hem dictat al nostre llibre i treballem sobre ell.

Insistim en la mirada, a l’altura dels ulls, en detall i en perifèric.

Treballem en abstracte i en quotidià, en simètric i asimètric i els clàssics: estirar-espentar, obrir-tancar, acceptar-rebutjar, arreplegar-allunyar, acaronar-colpejar.

També: prop-lluny, esquerra-dreta, dalt-baix, petit-gran, davant-darrere. Contra direccions i contra forces.

Treballem amb lentitud…

Proposem, en parelles,  que un dels participant anomene en veu alta allò que està fent, mentre l’altre també executa el que fa el seu company. Es tracta de distanciar sobre el teu treball de manera que sigues conscient del que estàs fent.

Fem estiraments i afegim moviments a la nostra forma de Tai-Txi.

Després, en cercle, treballem l’escolta: “si jo dic nit, tu dius dia, si jo dic dilluns, tu dius dimarts…”.

En MÀSCARA NEUTRA, treballem les articulacions del cap i el coll marcant direccions.

Continuem amb les improvisacions de creuar un carrer a l’escenari, treballant amb la màscara i buscant que en el nostre cos no aparega cap gest superflu i innecessari.

Finalitzem amb un exercici de dicció. Obrim el llibre per la pàgina 43 i treballem la vocalització.

FINESTRA OBERTA DE L’EMT DE SILLA: DIARI DE TREBALL 6

26/10/2020

DIARI DE TREBALL 6

Continuem amb l’entrenament… Incidim en els conceptes bàsics d’espentar i estirar.

I li donem imatges al treball: imaginem una gran massa de fang i jugem amb ella, empentant-la i estirant d’ella, donant-li formes i introduint les mans en la seua textura.

Accentuem el treball de STOP, com a forma de xequear el nostre treball, la nostra col·locació corporal i l’accent de la nostra partitura d’entrenament.

Treballem les 8 direccions de la nostra kinesfera.

També avancem afegim el concepte d’acaronar i colpejar, moviments suaus i explosius.

Tot el grup inicia una sèrie d’estiraments i una roda d’energia passant-se una palmada, més el treball vocal del dies de la setmana.

Agafem la nostra màscara neutra i treballem les mirades i el temps que estem en cada direcció mantenint l’atenció de l’espectador.

A l’escenari i tancant un poc el teló, fem la proposta de creuar l’escenari amb una proposta concreta de mirada, ho fem en grups de quatre persones. Reflexionem i treballem sobre cada proposta.

Visionem uns vídeos de Luciano Rosso per tal d’iniciar un treball autònom que els alumnes gravaran en les seues cases. Donat que estam treballant amb la mascareta, i per a mantindré activa l’expressivitat del nostre rostre, ens inspirarem en l’actor argentí per activar la nostra expressivitat facial.

Repartim entre els alumnes el nostre llibre LA PREPARACIÓ DE L’ACTOR: TRAINING I EXERCICIS DE DICCIÓ, a partir d’ara ens servirà com a guia del treball que estem fent.

LA PREPARACIÓ DE L’ACTOR: TRAINING I EXERCICIS DE DICCIÓ

portada suelta llibre del actor

 

Ja tenim editat el llibre LA PREPARACIÓ DE L’ACTOR: TRAINING I EXERCICIS DE DICCIÓ, que hem preparat en l’EMT de Silla, per a utilitzar-lo de quadern de treball en les nostres classes i que la seua utilitat puga ser extensible a altres escoles o a gent interessada en la formació permanent de l’actor.

Els llibres estaran en la LA NAU de Silla (Avinguda d’Alacant, 63) i en el CENTRE DE DOCUMENTACIÓ TEATRAL de l’IVC (Plaça de Viriato, s/n).

Gràcies a tots els que han fet possible que aquest manual s’haja fet, per fi, realitat!

FINESTRA OBERTA DE L’EMT DE SILLA: DIARI DE TREBALL 5

21/10/2020

DIARI DE TREBALL 5

Seguim amb l’entrenament individualitzat. Convidem a una actriu a que explique en veu alta el seu entrenament alhora que ho realitza, distanciant i sent conscient del seu treball.

Continuem entrenant, afegint el treball d’espentar i estirar com les dos accions més importants de la nostra activitat motora. Es centrem en els quatre PUNTS D’ATENCIÓ BÀSICA: desplaçament, altura, ritme i pes. Li proposem a un actor que ens mostre el seu entrenament alhora que els seus companys, des del pati de butaques, van detectant què està fent i nomenen els objectius del seu treball: arrelament, engonals, columna, braços, mans, dits, mirada, direcció del cap, direccions kinesfèriques, expressivitat, pes, ritme, altura, desplaçament…

Fem estiraments i comencem el treball d’escolta, passant-nos una palmada, afegint “si jo dic sí, tu dius, no, si jo dic dia, tu dius, nit”.

Es col·loquem la MÀSCARA NEUTRA i entrenem l’articulació del cap. A continuació pugem en grups de quatre a l’escenari per mostrar als companys el treball dins d’un ritme sonor.

Encetem un torn d’improvisacions: entre a l’espai i espere, ix un company i els dos personatges “neutres” creuen que es coneixen, sense atrevir-se a dir-se res, fins que un d’ells se’n va.

Analitzem tot allò que ens mostren i reflexionem sobre l’expressivitat del nostre cos i les decisions de moviment que prenem.

Li demanem a un actor que treballe la màscara neutra centrant la seua emoció en la respiració.

Acabem en cercle, sense màscara, treballant el moviment robòtic de les nostres articulacions: cap, braços, mans i tronc. Un moviment de retrocés i el seu contrari, per marcar, des de la tensió, el moviment figuratiu d’un robot com a inspiració per a treballs futurs.

Màscares neutres

Máscara neutra

FINESTRA OBERTA DE L’EMT DE SILLA: DIARI DE TREBALL 4

19/10/2020

DIARI DE TREBALL 4

Encetem la sessió amb l’entrenament individualitzat a l’escenari, de dos en dos. A la partitura d’entrenament ja coneguda, li afegim un treball de contra direccions i de contra forces. Anem corregint el treball de cadascú atenem a l’harmonia del cos i al moviment continu, sabem sempre què estem fent.

Per tal de donar-li sentit al moviment de les mans, juguem amb la imatge d’agafar papallones i d’alliberar-les. En diferents llocs, a diferents altures i amb intensitats també diferents.

Deixem que els actor gaudeixen del moviment creatiu que estan començant a desenvolupar.

En el pati de butaques, en cercle, connectem entre nosaltres passant-nos una palmada, afegim “si jo dic blanc, tu dius negre”.

Treballem la consciència de les mans agafant una papallona, soltant-la i deixant la mà queta en eixa posició, agafant un altra papallona amb l’altra mà. D’esta manera sabem sempre on i com tenim les mans.

Donat que hem de treballar amb mascaretes, iniciem un treball de MÀSCARA NEUTRA. Repartim una màscara a cada participant i entrem en contacte amb ella, tractant-la amb el respecte que es mereix. La situem sobre el rostre i treballem amb ella, sent esta el motor de la nostra expressivitat neutra.

Amb una música amb un ritme continu, marquem amb el cap diferents direccions, mantenint la segmentació del moviment i, sense dubtar, articulant el coll i el cap.

Pugem d’un en un a l’escenari i treballem la següent improvisació: Fora d’escena en col·loque la màscara, ix a escena amb ella, em done conte que m’he equivocat, i me’n vaig.

Tractant-se de la màscara neutra, intentem no afegir cap gest superflu al treball. La expressivitat del cos es minimitza per a poder fer més gran el significat del que volem mostrar.

FINESTRA OBERTA DE L’EMT DE SILLA: DIARI DE TREBALL 3

14/10/2020

DIARI DE TREBALL 3

Entrem en contacte amb el nostre cos articulant-lo i mobilitzant-lo.

Afegim a la nostra “forma” de Tai-Txi nous moviments.

En el pati de butaques, i en cercle, connectem amb el grup amb l’exercici de passar-nos una palmada. Afegim el “si jo dic sí, tu dius no”.

A l’escenari, continuem amb l’entrenament personalitzat de cadascú dels actors/actrius. Al treball fet en sessions anteriors, introduïm les quatre direccions de la nostra ”kinesfera”, davant, darrere, costat dret i esquerre. A continuació la seqüència: stop, canvi de direcció amb el cap, i acció.

Insistim en el plaer del treball, en saber sempre què estàs fent i en la pregunta: com “balla” un actor?

De nou, li prestem atenció a les mans i diferenciem les mans rectes i estirades de les mans articulades, plenes de energia i en acció. Reflexionem sobre com funcionen les mans en la il·lustració i el còmic, per tal de que ens serveixen d’inspiració. Des del seient de cadascú, treballem amb les mans amb la imatge d’un peix i, al contrari, articulant-les al màxim.

peter-parker-spectacular-spider-man-importancia-historia-marvel-cover - copia 87b5651fc4b2d0d6ed5229c596692808 - copia

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A l’escenari, treballem l’escolta utilitzant un exercici de geometria espacial, situant-nos en línies de quatre persones, caminant cap endavant i cap arrere, connectant amb la resta de companys.

Finalitzem amb una improvisació individual d’un personatge i la seua oratòria.

FINESTRA OBERTA DE L’EMT DE SILLA: DIARI DE TREBALL 2

07/10/2020

DIARI DE TREBALL 2

Hem començat directament per l’entrenament individual, pujant a l’escenari d’un en un. Al treball fet en la sessió anterior li hem afegit la col·locació de la mirada a l’altura dels ulls i la consciencia de “kinesfera”, es a dir l’espai volumètric que ens envolta.

En cercle, hem continuat aprenent nous moviments de la nostra tabla de Tai-Txi i s’hem connectat amb l’exercici de rebre una palmada i tornar l’energia que t’envia el company amb un altra palmada. Li hem afegit la variant d’utilitzar la paraula amb l’exercici “si jo dic sí, tu dius no”.

Després, assentats en el pati de butaques, hem fet un treball de consciencia de mans, mobilitzant-les i articulant-les, buscant amb elles un cert grau d’expressivitat.

A continuació, hem pujat de dos en dos a l’escenari, per fer el treball d’escolta del dia anterior, connectant-se l’un amb l’altre per començar a caminar alhora.

I, per finalitzar, hem retomat una frase i, a partir d’ella, hem proposat l’oratòria d’un personatge.

Pas a pas, anem fent.

FINESTRA OBERTA DE L’EMT DE SILLA: DIARI DE TREBALL 1

05/10/2020

DIARI DE TREBALL 1

En cercle, i en el pati de butaques, iniciem la sessió amb una relaxant presa de contacte amb el nostre cos. Després presentem els primer moviments d’una “forma” de TAI-TXI, per tal d’anar, sessió a sessió, coneixen “La forma del xicotet cercle”, un exercici que ens acompanyarà en esta primera fase.

Entrem en contacte amb els companys, a partir del treball de rebre una palmada del company que tens a un costat i passar-la al de l’altre costat. Continuem amb altres variants del mateix exercici.

Per parelles, pugem a l’escenari i fem un treball d’entrenament individualitzat. Comencem buscant una posició de presencia corporal (el cos en neutre) i des d’ací obrir les cames, baixar la gravetat del cos i arrelar-se al terra amb moviments oberts i segurs. Es tracta de treballar el tren inferior del nostre cos sense implicar cap altra part. Des d’eixa consciencia, afegim el treball de braços, buscant la seua màxima expressivitat. Prestant molta atenció a les mans i a les terminacions dels dits.

Este treball d’entrenament és l’inici del llibre que presentarem molt prompte i que ens servirà de guia per al futur.

Un altre bloc l’hem dedicat a l’escolta, plantejant un treball de connexió amb els teus companys. Situats al final de l’escenari i en grups de quatre (en línia), hem de partir tots alhora sense que ningú agafe la iniciativa, treballant amb un alt nivell de concentració i energia interna.

I per finalitzar la sessió han pujat d’un en un a l’escenari per interpretar un personatge a partir d’una frase que l’hem assignat a cadascú.